Zondag = Bordspel dag: Between two cities

Hoi hoi,

​Het is zondag en we weten wat dit betekent. Ik heb weer een bordspel voor jullie uitgezocht. Vandaag is het een korter en eenvoudiger spelletje. Ik koos voor het spel Between two cities.

Het Bordspel

IMG_4239

​Algemene kenmerken bordspel:

  • 3 tot 7 spelers (er zijn ook varianten voor 1 of 2 spelers mogelijk)
  • Speltijd: 25 minuten
  • Minimumleeftijd: 8 jaar en ouder

​Verhaal bordspel:

​De vroege 1800 is een tijd van ongelooflijk bouw en verstedelijking. Wij zijn meester planners aan wie gevraagd is door twee verschillende steden om hen te helpen om hun centrums te herbouwen. Projecten van deze belangrijkheid eisen de expertise van meer dan één persoon. Daarom worden we gepaard met een andere meester om on onze prachtige plannen uit te voeren. Zullen onze plan- en samenwerkingsxpertise genoeg zijn om de meest indrukwekkende steden van de wereld te bouwen?

Overzicht bordspel:

IMG_4237

​Between two cities ​is een gezelschapsspel waarbij je kaarten moet trekken waarin elke tegel een deel van de stad is. Je werkt samen met de speler links om één centrum te bouwen, terwijl je gelijktijdig met de speler rechts samenwerkt om een ander centrum te bouwen. Elke beurt selecteer je twee tegels uit je hand, toon je ze en dan werk je samen met je partners om deze in je centra te plaatsen.

​Doel bordspel:

Op het einde van het bordspel wordt elke stad gescoord. Welke zijn het meest fantastisch geworden? Je score is de laagste van de twee steden die je gebouwd hebt. De speler met de hoogste score wint natuurlijk het spel. Daarom zul je beide steden evenwaardig moeten opbouwen.

​Verloop van het bordspel:

Ronde 1:

IMG_4236

Kies:
In de eerste ronde van het gezelschapsspel trek je 7 bouwtegels (enkel) van de box naar je hand.
​Kies twee van deze tegels om te spelen. Leg de overige tegels met hun bovenkant naar beneden op de tafel onder de stad links. Hierdoor weten de andere spelers dat je klaar bent met kiezen

Toon:
Wanneer elke stadstoken een stapel tegels onder zich heeft, tonen alle spelers tegelijkertijd welke tegels ze gekozen hebben.

​Plaats:
Nu mag je open discussiëren met je partners om de beste locatie voor je tegels te bepalen. Alle tegels moeten in dezelfde richting geplaatst worden. Het bordspel bestaat er in kernen te maken van 4 op 4 tegels. Niet meer en niet minder.

​Herhaal:
Nu voer je deze actie opnieuw uit, tot de reststapel uit slechts één tegel meer bestaat. Deze leg je terug in de doos.

​Ronde 2:

​We doen hetzelfde, maar we trekken drie dubbele kaarten in onze hand. Hier kiezen we er twee van uit. Daarna voeren we de toon en plaatsactie uit.

​Ronde 3:

​Dit is hetzelfde als ronde 1, maar in plaats van links leggen we de kaarten rechts af.

Scoring:

IMG_4241

​Er zijn verschillende types van gebouwen. Deze gebouwen zullen allemaal op hun eigen manier gescoord worden.

Geel = Winkels:
​In dit bordspel scoren de gele gebouwen als 2|5|10|16. Shops scoren in het gezelschapsspel wanneer ze een rechte lijn vormen. Dat wil zeggen een rij of een kolom. Voor twee naast elkaar liggende winkels krijgen je 5 punten, voor 3 krijg je er tien en voor vier, wat natuurlijk het interessants is krijg je 16 punten. Elke tegel kan voor slechts1 set geteld worden.

Grijs = Fabrieken:
Elke tegel is in dit bordspel 4, 3 of 2 waard. Deze waarde wordt bepaald door degene die de meeste van dit type tegels heeft. Degene die het meest industrie heeft, krijgt 4 punten per tegel en de tweede krijgt er drie. Alle andere krijgen 2 per tegel.

​Rood = Publieke ruimtes.
In dit gezelschapsspel bestaan publieke ruimtes uit restaurants, hotels, disco’s en café’s. Bij deze kleur is het belangrijk dat je de verschillende verzamelt. De waarde is als volgt:

  • 1 rode tegel = 1
  • 2 verschillende types rode tegel = 4
  • 3 verschillende types rode tegel = 9
  • 4 verschillende types rode tegel  = 17
  • Deze telling begint opnieuw bij dubbele rode, maar elke kaart telt maar één keer​​

​Blauw = Kantoren
Het vierde type gebouw in het bordspel zijn kantoren. Deze tellen als volgt 1|3|6|10|15|21… Deze hoeven niet naast elkaar te liggen. Daarenboven krijgt elk kantoor een extra punt, wanneer deze naast een publieke ruimte ligt.

​Groen = Parken
In het bordspel scoren parken in groepen van 1 of meer geconnecteerde parken. Deze scoren als volgt: 2|8|12|13|14…

Bruin = Huizen
Tot slot is het laatste typen gebouwen in dit bordspel natuurlijk een huis. Mensen moeten natuurlijk kun wonen. Mensen willen zo dicht mogelijk overal dicht bij wonen, maar natuurlijk willen ze geen fabriek in hun eigen tuin. Daarom is elke huis één waard voor elke type gebouw die zich in je stad bevindt. Deze mogen echter niet naast een fabriek gebouwd worden. Anders is het huis maximaal één waard.

​Wat vind ik van dit bordspel?

IMG_4238

Voor de nieuwsgierigen, ik speelde met geel en groen en werd dus tweede 😉

​Ik speelde dit spel gisteren voor het eerst met vrienden. Mijn vriend wilde deze al heel lang spelen, maar het werd altijd uitgesteld. Hierdoor had ik wat schrik om aan dit spel te beginnen. Dit was gelukkig nergens voor nodig. Het spel maakt zichzelf supersnel duidelijk en niemand heeft moeite om dit spel te spelen. Daarenboven is het lekker snel zodat het voor niemand te lang duurt. Ik vond het een erg leuk spel en ik zou het zeker aanraden aan anderen.

​Verkoopsinformatie voor dit gezelsschapsspel:

​Ik vermoed dat mijn vriend dit gezelschapsspel aankocht via Kickstarter. Speciaal voor jullie ging ik op zoek of ik deze nog online voor jullie kon vinden. Ik vond hem gelukkig bij Adriaensen in Antwerpen. Je kunt deze echter ook online bestellen. Voor dit spel betaal je 27,20 euro.
​Is dit een spelletje voor jullie?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s